zondag 10 juli 2011

Laatste dag Washington DC

Onze laatste dag in Washington en in feite laatste dag van onze reis, want morgen is het een terugreis dag. Na het ontbijt (dat overheerlijk blijft) zijn we vertrokken naar het Pentagon. Op zich stelt dit gebouw niet zoveel voor en we zijn hier dan ook niet lang gebleven. Wel hebben wel het Pentagon 9/11 memorial gezien. Langs de kant waar het merorial staat, kan je zien dat de gevel van het pentagon heropgebouwd was (een iets ander kleur, dan het oude stuk van het Pentagon). Het was weer snikheet en zijn vrij vlug vertrokken naar Arlington Cemetry.
Bij aankomst meteen naar de infobalie gegaan, want dit cemetry is gigantisch groot. We hebben gekeken welke highlights we wouden bezoeken. We besloten om naar het Arlington huis te gaan, naar de begraafplaats van JFK en naar het graf van de onbekende soldaat.
Na een flinke wandeling (bergop en bergaf) kwamen we bij het graf van JFK. Ook Jacky Kennedy (de vrouw) en hun dochter (waar de naam niet bijstond, zeer vreemd) lagen er begraven. We besloten om verder te wandelen omhoog de heuvel op naar het Arlington house. Af en toe hielden we even halt om tot rust te komen en te genieten van het uitzicht.
Bij het huis aangekomen even een korte uitleg gekregen over dit huis. Blijkbaar staat het er al veel langer dan het kerkhof zelf. Al van voor de Civil war. Het huis had een mooi zicht over Washington DC.
Hierna verder gewandeld naar het graf van de onbekende soldaat. Ondertussen kwamen we 2 amfitheaters tegen die de moeite waren. Toen we toekwamen bij het graf waren we net op tijd voor de ceremonie van de wissel van de wacht (zie later naar het filmpje op facebook). Heel speciaal om te zien. De wachters moeten toch wel afzien bij dit mooie weer.
Dan beslist om terug te keren naar de stad, want we kregen honger en bij dit kerkhof was er niets om te eten. Tegen 15 uur waren we terug in het centrum om iets te eten. Erna onze laatste starbuck koffie en chocomelk gekocht en hiervan genoten in een parkje. We besloten om ons in het gras te zetten.
Hierna terug naar ons hostel vertrokken en tegen half 6 daar aangekomen. We besloten om rustig onze valies te maken en niet meer naar de stad te gaan, omdat we morgen een heel zware dag tegemoet gaan.
Tot in België iedereen!!!!!

Washington dag 3

Derde dag in Washington. Vandaag stond er een wandeling langs de voornaamste memorials  en het witte huis op het programma. Na ontbeten te hebben, namen we rond 10u30 de metro. Na een korte wandeling kwamen we aan bij het witte huis. Wat lijkt dit op TV toch altijd veel groter! Jammer genoeg geen glimps van Obama kunnen opvangen, maar toch indrukwekkend om dit in het echt te zien. Er waren ook vlak voor het witte huis betogingen tegen de bombardementen van de NAVO in Libië.
Na een korte rustpauze op een bankje in het Lafayette park voor het witte huis (het was namelijk terug erg warm) liepen we zo verder naar de andere kant van het witte huis: de “achtertuin” van Obama. Blijkt dat hij zelfs een eigen groententuintje heeft op zijn domein!. Daarna liepen we verder langs de groene ‘mall’ van Washington.
We kwamen onderweg nog het  museum of modern art tegen dat blijkbaar vandaag gratis was. Buiten hing er een affiche dat ze een exhibitie van Chris martin momenteel hadden. Wij dachten natuurlijk dat het over DE Chris martin van Coldplay ging, dus wij naar binnen. Na het eens na te vragen, bleek het een andere bekende moderne kunstenaar. Maar, zijn werken waren echt wel mooi dus zeker de moeite waard om even te zien.
Hierna liepen we verder over the ‘mall’ : de centrale groene strook die heel Washington doorkruist en waar je heel wat memorials onderweg tegenkomt. Zo kwamen we na een tijdje wandelen bij het Vietnam War memorial, en zo gingen we verder naar het Lincoln memorial. Echt wel impressionant standbeeld. Het heeft zelfs wat weg van een tempel. Jammer dat het mooie reflecting pool ervoor momenteel droog staat, omdat ze het aan het renovereren zijn.
 Na wat wandelen langs de rivier kwamen we ook voorbij het Korean War memorial en Roosevelt memorial, en bij een open plein waar ze blijkbaar cricket aan het spelen waren. Even op een bankje wat afgekoeld, en genoten van de cricket match. Hierna wandelden we verder naar het Jefferson Memorial. Bovenaan de trappen was er zelfs een net getrouwd koppel die hun huwelijksfoto’s hier lieten nemen. En inderdaad, vanop het memorial is er echt een supermooi uitzicht op andere het washington monument en het grote meer : het ‘tidal basin’.  Uiteindelijk hebben we helemaal rond dit centrale meer gelopen. Ondertussen waren we al een aantal uur aan het wandelen, en besloten we wat af te koelen in ons hostel om savonds nog eens terug te keren voor een ‘by night view’ van de memorials.
’s Avonds heerst er een heerlijke sfeer in deze stad. Al de monumenten zijn heel mooi verlicht en gezellig om te genieten van mooie sfeerbeelden.

vrijdag 8 juli 2011

washington dag 2

Onze 2de dag in Washington begon terug met een heerlijk ontbijt. Zo kunnen we met volle energie starten. Om 10u50 hadden we een tour gereserveerd voor het capitol. Dit was een interessante tour en een mooie gebouw.  De koepel is echt impressionant en zelf het statue of liberty zou hierin passen.
Hierna via een tunnel naar Library of Congress geweest en ook dit was een prachtig gebouw/interieur. Hier konden we o.a een bijbel geschreven op dierenhuid bezichtigen en een mooie antieke library hall zien. Omdat we gisteren geen internet hadden, konden we de punten niet checken van Lotte. In het Library of Congress hadden ze wifi en met mijn gsm heb ik dit dan voor haar gecheckt. Ze is geslaagd met onderscheiding. Wat ben ik toch fier op haar.
De volgende halte was de supreme court. Hier hebben we ook gegeten in de cafetaria. Langs buiten waren de zuilen zo wit, dat je bijna door de zon verblind werd. In het gebouw wouden we een court room zien, maar hier moest je op voorhand reserveren en dit hadden we niet gedaan (wisten we niet) en hierdoor hebben we dit niet bezocht. Toch mooie plekken van dit gebouw gezien.
Hierna door de warmte naar het air and space museum gewandeld, langs de reflecting pool voor het capitol. In het museum hebben we een kleine 2 uur rondgelopen. We hebben onder andere stukken van apollo 12 gezien, rond de maanlanding, het eerste vliegtuig van de wright brothers en als leuke afsluiter van onszelf een infrarood foto genomen. Een leuk (wel druk) museum. Blijkbaar een populair schooluitstap.
Hierna gewandeld naar chinatown en daar al tickets gekocht voor ons avondje cinema. Het wordt de film super 8. Dan even naar hostel om ons op te frissen. Ondertussen is het beginnen onweren en regenen. Gelukkig hadden we onze onverwoestbare regenjassen mee (op weerbericht hadden ze dit aangekondigd en we hadden daarom onze jassen mee). Dit deed eens deugd omdat dit verfrissend was, na dagen van hitte. De volgende dagen die gaan komen, gaan terug zeer warm worden.

Dag 1 washington

De eerste dag Washington DC. Wat een warmte. De warmste dag van onze reis. Dit was echt puffen. We kregen in ons hostel een heeeeeeeerlijk ontbijt geserveerd. Die mens maakt daar echt zijn werk van. We kregen eerst een kom met vers fruit en verse smoothie, rozijntoastjes, Turkey bacon (super lekker), fruitsap en koffie of thee. We zaten hier echt van te genieten. Wat een luxe.
We vertrokken rond 10 uur naar het Washington monument. We hadden hier kaartjes voor gereserveerd en dit om 11uur. We kwamen hier net op tijd aan en na een controle check gingen we met de lift omhoog. Hier genoten van het mooie zicht.
Na dit bezoek zijn we via de mall naar het American history museum geweest. We hebben daar de echte kermit gezien en originele banner flag van the united states gezien. Indrukwekkend. In het museum een 2tal uurtjes rondgelopen. Nadien hebben we we mall verder afgewandeld. Er was daar een festival bezig over volkoren van de hele wereld. Wel eens leuk om daar te wandelen, maar door de warmte toch besloten om vlug verder te gaan.
Zijn hierna naar de national archives geweest. Zeer leuk museum. Je kunt hier videofragmenten zien van heel bekende gebeurtenissen zoals de titanic, de moord op lincoln en JFK en zoveel meer. Je kon ook de declaration of independence zien, maar hier moest je heel lang voor aanschuiven en we hebben dan besloten om verder te gaa met onze tocht. In die tijd zijn er namelijk nog 200 replica’s gemaakt en 1 van die replica’s lag in een andere zaal en die hebben we gezien. Het is dan wel niet de echte, maar het bespaart ons wel veel tijd.
Hierna wat gewinkeld en we konden het niet laten (omdat het super goedkoop was) en hebben iets gekocht. Lotte een kleedje en een short en ik een jeansbroek.
Hierna terug naar ons hostel (tegen 20 uur) en we hebben daar wat tv gekeken (despicable me). Internet werkte niet en konden dus geen foto’s of blog uploaden.

woensdag 6 juli 2011

reis naar Washington DC

Vandaag om kwart na 7 opgestaan. Ons gedoucht en gegeten. Hierna onze valies gemaakt en onze hostel verlaten om de metro te nemen naar het busstation richting Washington DC. Nog een klein woordje over ons Hostel La sienna. Een zeer goed hostel waar we ons meteen thuis voelde. De eigenaar was zeer vriendelijk en heeft al onze valiezen naar beneden gedragen. Echt een aanrader om daar te logeren (niet duur en goed bereikbaar).
Nog een tip voor wouter;). New York pass is een aanrader. Je kunt alles doen wat je wilt en wanneer je wilt en je moet je geen zorgen maken rond de prijzen. We hebben voor beiden 340 dollar  betaald voor deze pas en indien we die pas niet zouden gehad hebben, zouden we meer dan 800 dollar uitgegeven hebben aan deze uitstappen. (maar zoals je op onze blog kunt lezen hebben we wel drukke dagen gehad, maar Lotte en ik doen dit graag).
Het was terug heel erg warm en gelukkige had de bus airco. Een grappige anekdote tijdens onze rit. Even leek het er naar uit te zien dat we vertraging zouden hebben. de snelweg was namelijk afgesloten doordat er ene andere zot (veteraan volgens cnn) met een bijl en een shotgun gezien was op de high way. Lotte en ik dachten eerst dat het een grapje was van de buschauffer, maar alle Amerikanen in de bus achtten dit echt mogelijk en begonnen op hun laptop berichten te zoeken via nieuwssites (CNN,…). Bleek dat het dus echt waar was. Dit kom je dus enkel maar tegen in Amerika.  Na 4uur een half rijden kwamen we aan in Washington. In de warmte gingen we naar de metro richting ons hostel. Bij de metro-automaat voor kaartjes was het even zoeken hoe dit allemaal in elkaar zat. Uiteindelijk kaartjes kunnen kopen. In ons hostel/ guesthouse werden we heel goed ontvangen. Wat een vriendelijke meneer. Het is hier echt een huis, met een paar logeerkamers voor travellers.
Na ons geïnstalleerd te hebben nog even naar het centrum gegaan om iets te eten en de sfeer al eens op te snuiven. Al wat gewandeld tot aan het capitol en genoten van de zonsondergang. Meteen een groot verschil merkbaar met NY. Veel meer rust en minder auto’s en een veel wijdser gevoel. Zalig om dit ook mee te maken, na het drukke/aangename NY

dag 7

Onze wekker stond om half 8. Voor onze laatste dag New York wouden we nog eens alles uit de kast halen. Op het programma stond er fietstocht in central park, the bodies (Korperwelter), winkelen en Time square.
We stonden om kwarty voor 10 aan de fietsenverhuur voor onze fietsen op te halen. Het was even zoeken waar we hiervoor moesten zijn. We hadden geluk want de laatste paar fietsen waren voor ons. De andere moesten wachten  tot half 12.
Wat een heerlijk tochtje was dit. Rustig gefietst in central park en af en toe een rustmomentje ingelast op mooie plekjes. In central park is het aangenaam fietsen want er mogen geen auto’s  rijden. De weg is heuvelachtig wat het ook leuk maakt om te fietsen. Central park heeft zoveel mooie plekjes, elke keer kom je weer iets wonderbaarlijk tegen. Zo heb je het mooie Belvedere castle, een klein kasteeltje in een shakespeare achtig landschap.
Na deze heel ontspannende fietstocht hebben we iets gehaald om te eten en hebben dit in central park opgegeten.
Hierna naar de tentoonstelling ‘the bodies’ geweest. Heel interessant en tegelijkertijd wel vreemd om echte menselijke lichamen daar te zien staan. Je kijkt infeite naar jezelf en er was een deeltje over foetussen en je zag foetussen tot en met 24 weken in een glazen bokaal zitten. We vroegen ons af waar ze deze gehaald hadden. Op voorhand waarschuwen deden ze wel om dit deel van de tentoonstelling over te slaan indien je dit wou. Begrijpelijk want dit was toch wel choquerend.
Hierna even terug naar hostel om ons op te frissen want het bleef echt warm. Boven de 30 graden en in een stad voelt dit nog warmer aan. Hierna zijn we gaan winkelen en Lotte heeft een jeansbroek gekocht. Tenslotte naar Time square gegaan om daar een laatste keer te genieten van de New York vibe. Wat een stad!!!!. We gaan dit echt wel missen, maar kijken ook echt wel uit om naar Washington te gaan. Dit zal een andere sfeer hebben, maar eveneens een Amerikaans gevoel teweeg brengen.

dinsdag 5 juli 2011

dag 6

Opgestaan om half 9. Vandaag was het een dag dat zich volledig buiten heeft afgespeeld. We vertrokken naar lincoln center om dit eens te bezichtigen. Daar aangekomen hebben we even rustig in een klein, maar gezellig parkje gezeten. Hier een klein halfuurtje genoten van de rust. Hierna zijn we vertrokken met de metro richting WTC site.
Daar aangekomen zie je hoe ver ze al gevorderd zijn met de werken van de nieuwe gebouwen. Wat een grote plek die plots weggeveegd was na het drama van 11 september. Toch een speciaal gevoel. Ook een mooi kunstwerk van Jeff Koons tegengekomen ter ere van de slachtoffers. We zijn dan even verdwaald geraakt (de eerste keer).
Hierdoor wel bij plekjes geweest, waar je anders niet komt. Dus wel eens leuk om te verdwalen. Maar wat een warmte. Pfff, we zoeken gewoon de schaduwplekjes op. We hebben even wall street afgelopen en hierna te voet vertrokken naar Chinatown, Little Italy en SOHO.
Een zeer leuke wandeling en een fijne sfeer bij de verschillende plaatsen. Het was er ook heel druk. Het is wel grappig om te zien hoe deze buurten afgezonderd zijn van elkaar. Opeens staan er dranghekkens met de kleuren van Italië en dit was dan de afscheiding tussen Chinatown en Little Italy.
Hierna nog even gewinkeld en dan terug richting hostel. Ons even opgefrist en dan vertrokken voor het vuurwerkspektakel van Macy’s aan de Hudson River. Wat een gezellig sfeer dat er daar hing. Iedereen had eten en dekentjes mee. Samen genoten van de zonsondergang op de highway van New York. Hier mocht namelijk heel het volk staan en dit was afgesloten voor het autoverkeer. Ook massa’s veel politie en andere hulpdiensten gezien. Grootschalige beveiliging zoals we in Amerika gewoon zijn.
En dan het vuurwerk. Nog nooit zo een mooi spektakel gezien. Er was zelf vuurwerk in de vorm van Smileyfaces :d. Nadat het gedaan was, gingen alle Amerikanen zo snel mogelijk van de highway omdat ze wisten dat het drummen ging worden. Dus wij maar mee met de flow. Ook omdat we verhalen hadden gehoord dat het uren kan duren vooraleer je terug in je hostel bent.
Wat een mooie afsluiter van de dag. Morgen is het ons allerlaatste dag in New York. Wat gaan we het missen.

maandag 4 juli 2011

dag 5

We zijn rond 9u opgestaan. Toen we wakker werden was het aan het regenen met onder andere ‘T-storms’. We besloten dus vandaag niet een fiets te huren in central park. Rustig gedouchd en ontbeten, en vertrokken met de metro naar het american museum of natural history. Hier hebben we een drietal uurtjes rondgelopen. Heeeeel indrukwekkend museum. We hebben onder meer  de grootste en meest volledige verzameling dinosaurusskeletten gezien, een boomstam van meer van 1000 jaar oud en met wellicht ook diameter van7 meter ongeveer.
Tegen de middag was het weer wat meer opgeklaard (hoewel het nog zeer warm was. We besloten een wandeling te maken naar onder andere grand central, het alom bekende treinstation van New York. Daar konden we genieten van een trouwend koppel die blijkbaar bij de loketten hun trouwfoto’s lieten trekken. Hierna wandelden we verder naar NY public Library, die jammer genoeg gesloten was op zondag. Maar toch enkele mooie foto’s van.
Hierna zijn we wat gaan winkelen in de buurt van Macy’s (de solden zijn hier namelijk ook begonnen). Opvallend is dat de prijs hier toch wel een stuk lager ligt. Bart heeft een tshirt van Billabong gekocht en van het hardrock café. Ik kon het niet laten  een paar comfortabele schoenen (airwalks) in de solden op de kop te tikken.
Tegen 18u30 zijn we terug met de metro naar ons hostel vertrokken, en hebben we eens een rustige avond zonder iets gepland gehad. we hebben onze planning gemaakt voor de volgende dag en tegen 23u lagen we in ons bed, klaar voor de voorlaatste dag New York!
Written by Lotte Tettelin

zondag 3 juli 2011

dag 4

We hebben geslapen tot 9u. Rustig ontbeten en gekeken hoe we het vandaag gingen aanpakken. Tegen 11 uur waren we aan central park. We besloten om hier wat te wandelen en zo naar het Guggenheim museum te gaan.
Central park is echt wel ontspannend. Rustig op een bankje zitten en kijken naar de vele joggers en New Yorkers die van hun weekend aan het genieten zijn. Echt een relaxed sfeertje hangt er daar. Je beseft helemaal niet dat je in het drukke New York zit. Het enige waardoor je dit nog kan denken is dat er  in de verte allemaal wolkenkrabbers te zien zijn.
We kwamen aan bij het Guggenheim en hebben  hier een paar tentoonstellingen bezocht. Niet alles omdat dit te lang duurt. We hebben de interessantste eruit genomen (volgens ons). Zoals Kandinsky,… Na een uurtje zijn we iets gaan halen om te eten en dit hebben we opgegeten in central park. Ondertussen terug genieten van de rust.
Hierna naar het Metropolitan museum geweest. Wat een groot museum. Ook hier hebben we in begin een paar zaken uitgekozen om te bezichtigen. Heel mooie fotografische werken gezien. Het was ook Alexander Mc Queen’s tentoonstelling en hier was er een enorme wachtrij voor. Het was wel grappig om al die fashionista’s te zien wachten om gewoon wat kleren te zien.  We besloten om hier dan ook niet naar toe te gaan (wegens te lang wachten). Tenslotte zijn we naar het dakterras gegaan van het museum om daar te genieten van een heel mooi zicht op central park en een beeldententoonstelling.
Hierna een paar kunstkraampjes bezocht en we hebben een 2tal leuke kadertjes met foto’s gekocht.
We besloten om het whitney museum te bezoeken. Hetzelfde principe toegepast. Enkel de zaken bezocht die wij interessant vinden want anders ben je uren bezig  met 1 museum. Dit was een ander museum dan de andere. Er was een tentoonstelling over drama. Een acteur was iets aan het opvoeren en ondertussen was hij met een camera zichzelf aan het oppakken. Hierna kon  je op een witte muur dit resultaat zien. Zo kon je het verschil tussen film en live action ervaren.
Hierna inkopen gedaan voor de volgende dagen en was het tijd om ons even op te frissen. Want vanavond stond er nog een avond zeiltocht op het programma.
De zeiltocht beschrijven in één woord is ‘ onbeschrijflijk’. Wat een adembenemende zeiljacht en uitzicht. Weer een toppunt is onze reis, waarvan we hopen dat die nooit tot een eind komt. Nogmaals New York pass is een aanrader. We hebben al heel veel profijt hieruit gehaald.
We waren rond half 1 terug in ons hostel en zijn terug moe in ons bedje gekropen.

zaterdag 2 juli 2011

dag 3

Vandaag heel vroeg opgestaan. Onze wekker stond om 6u45 om naar het Vrijheidsbeeld te gaan. Moe, maar vol enthousiasme vertrokken we. Een lange metrorit naar helemaal het zuidelijkste puntje van Manhattan. Even moeten zoeken waar we moesten vertrekken met de ferry. Gelukkig was het nog niet zo druk en hadden we alle tijd om rustig van de ferryrit te genieten en foto’s te trekken.
We zagen het Vrijheidsbeeld alsmaar dichter bij komen. Weeral een onbeschrijfelijk gevoel. Zijn wij echt in New York!!!. Soms kunnen we het nog altijd niet geloven. Zolang naar uitgekeken en nu staan we hier met een prachtig zicht op het Vrijheidsbeeld.
We besloten om niet af te stappen bij liberty Island. Omdat we niet in de kroon konden en dus we het niet echt een meerwaarde vonden om af te stappen. We gingen meteen verder naar Ellis Island. Dit is zeker de moeite.
Eerst hebben we daar iets gedronken. Chocolmelk is hier af te raden. Wat een slechte choco. Het was meer water dan choco  ^^.
Hierna hebben we het museum bezocht. Dit was echt wel interessant en we hebben hier een uurtje een half rondgelopen. We hebben onze eigen voorvaderen gezocht in de database, maar zonder succes. Enkel een Cools gevonden.
Ze stelden het immigratieproces, naar ons idee, misschien wel te rooskleurig voor tegenover hoe het in de realiteit moet geweest zijn.
Terug met de boot naar Battery park. Hier wat rustig gezeten en dan iets gezocht om te eten. We kwamen een movieset tegen op broadway. Het was binnen te doen en dus konden we niet echt veel zien. Er waren wel veel acteurs/figuranten in kleren van de jaren 20/30. Rustig iets gegeten en dan hebben we een fiets gehuurd.
WAT EEN ERVARING!!!. Toch wel af en toe levensgevaarlijk. We besloten een tocht te doen naar de brooklyn bridge. Toen we aankwamen aan de brooklyn bridge dachten we dat we op de juiste weg waren, maar blijkbaar waren we op de highway terecht gekomen en iedereen begon te toeteren. Gelukkige waren er nog een aantal andere fietsers die hetzelfde idee hadden als ons. Dit komt dus meer voor. Toch wel gevaarlijk.
Een tochtje op de brooklyn bridge gedaan en genoten van het uitzicht. Zeker een aanrader. En dan in vollevaart naar beneneden gegaan. ZALIG.
Dan via broadway terug gefietst en onze fiets afgegeven. Hierna even onze tickets gaan halen voor vanavond (Spiderman) en dan naar hostel om onze mooie kleren aan te doen voor deze broadwayshow en de blog aan  te vullen.
Zo een broadwayshow is wel leuke ervaring. Anders dan een musical in België. We hebben er van genoten. Spiderman gaat gepaard met vele stunts (zoals boven het publiek vliegen en gevechten boven het publiek.  Dit liep dan ook één keer mis, waardoor de show even onderbroken werd. Grappige ervaring en het publiek kon er mee lachen. Op het einde kreeg het een staande ovatie.
Hierna terug naar hostel want we waren doodop. Wat een 3 vermoeiende dagen. In de metro kon je zien dat het vrijdag was/ uitgaansdag. Iedereen had zijn feestkleren aan.
We besloten om het morgen iets rustiger aan te doen en ons een keer uit te slapen.

vrijdag 1 juli 2011

dag 2

Terug wakker om half 7. Rustig wakker geworden, want we hebben een tour geboekt om half 10. Een gezond ontbijtje gemaakt en met de metro naar NBC gebouw gegaan.
Wat een security om daar binnen te mogen. Onze groep is wel 20 keer geteld geweest. Elke keer we uit de lift kwamen, zat er een security man die aan het tellen was. We mochten tijdens tour niet naar toilet. Op zich wel een leuke tour, maar vele talkshows waarvan we het decor zagen, kende we niet. Toch wel interessante dingen te weten gekomen en wel leuk om te zien hoeveel werk er in zo een show wordt gestoken.
Hierna wat gechilld bij een fontein en om een starbuck koffie gegaan en deze opgedronken in central park. We zijn nog niet verder in central park gegaan omdat we dit op een andere dag gaan doen. We zijn naar het MOMA gegaan. Een heel groot museum, dus hebben we geselecteerd wat we wouden zien. Natuurlijk hoorde de wensboom van Yoko Ono hierbij en de bekendste schilderijen van onder andere Picasso en Jackson Pollock en Van Gogh,... (zie foto’s).
Na een uurtje een half besloten we iets te gaan eten en hierna een leuke wandeling te maken tot aan het interpid (vliegdekschip).
Lotte heeft voor de eerste keer in haar leven sushi gegeten. Ik verkoos toch om iets anders te eten. Ik heb een toast met bacon/kaas gegeten en hierbij frietjes. Onze wandeling duurde toch wel een 45 tal minuten en kwamen hier onder andere in de iets mindere buurt van Manhattan ( aan de noordwest kant).
Aangekomen bij vliegdekschip hebben we verschillende vliegtuigen kunnen bezichtigen op dek van het schip. Wel jammer dat je niet in een vliegtuig kon zitten en een foto kon nemen, maar gelukkige vonden we de kinderafdeling en daar konden we in een helicopter zitten en dus hebben we onze foto. Dan even rustig in de schaduw gezeten op het vliegdekschip (want het is hier toch wel warm). We konden ook nog in een duikboot gaan, maar we moesten hier nog voor aanschuiven en daar hadden we momenteel geen zin in.
Hierna terug naar hostel en wat gerust (Blog geschreven en foto’s op facebook gezet), dus niet echt gerust. Na ons op te frissen vertrokken naar empire state buideling om de zonsondergang te zien (zie filmpje op facebook). Wat een prachtige zonsondergang. We hebben er van genoten.
Hierna terug naar hostel en om 22 uur in ons bedje gekropen want morgen staat de wekker om 6u45 om te vertrekken naar statue of liberty met de ferry en naar Ellis Island.

donderdag 30 juni 2011

Dag 1

Wat een warme nacht!! Een paar keer wakker geworden, maar op zich wel goed geslapen. We werden wakker om half 7. We waren allebei klaarwakker en dan zijn we maar opgestaan. Ons klaargemaakt en dan zijn we op zoek gegaan in Harlem om te ontbijten. We kwamen vrij vlug iets tegen. Ik heb daar een french toast gegeten en Lotte 2 eggs op een broodje met kaas. Was wel lekker en gaf ons voldoende energie om onze goed gevulde dag te starten.

Hierna richting metro om naar Manhattan te gaan ( naar rockefeller center). Bij de metro aangekomen even vlug een metrokaart gekocht voor 7 dagen (29 dollar) en dan richting Manhattan.

Toegekomen in rockefeller center en meteen tussen de hoge gebouwen. Super om hier te lopen. We gingen eerst 2 tours vastleggen. De eerste tour zou voor vandaag zijn, namelijk de radio city Music hall tour. De 2de tour voor morgen is de NBC tour.

We moesten even wachten tot de radio city Music hall tour begon en dan zijn we even bij een fontein gaan zitten. Hier genieten van het mooie uitzicht en onder de indruk van de hoge skyscrapers. We waren meteen verliefd op deze stad.

De radio city Music hall was een heel aangename verrassing. Super mooi art deco gebouw en een zot grote concertzaal (jammer genoeg maar 1 foto, want mochten daar geen foto’s trekken). Het was net de première die avond voor cirque du soleil, dus waren ze alles aan het klaarzetten.

Hierna naar Time square en daar genoten van het imposante New York. Zoveel volk, maar toch een rustige en aangename sfeer. Hier willen we nog veel terugkomen. Gegeten in de Mcdonalds.

Als onze maagjes gevuld waren, hebben we onze toch verder gezet. We zijn eerst naar het Harry potter museum geweest. Eens leuk om te zien, maar anders niet zo speciaals. Toch weten de Amerikane van een gewoon museum altijd wel entertainment te maken. Ze leven zich volledig in hun rol en de gids heeft altijd wel een stand up comedian gehalte.

Hierna zijn we naar madam Tussaud gegaan. Heel leuke ervaring, vooral om foto’s te trekken. We hebben ons daar goed geamuseerd. Zeker een aanrader.
Hierna even terug naar ons Hostel gegaan. Op de terugweg even binnengesprongen bij een supermarkt om ons ontbijt te kopen voor de volgende dagen. Ons in ons Hostel wat opgefrist en vertrokken naar Top of the rocks. Het observation deck van het rockefeller center. We waren net iets te laat voor een volledige zonsondergang te zien, toch was het uitzicht de moeite waard. We hebben hier een klein uurtje gestaan. Op de terugweg naar beneden kwamen we een vriend van Tom Brantegem (stiefbroer van Lotte) tegen. De wereld is toch klein.
Hierna nog even naar Time Square om te genieten van dit lichtgevende spektakel by night. WOW!!!!!.
Doodvermoeid naar het hostel en meteen in ons nestje gekropen. Hop naar dag 2.

woensdag 29 juni 2011

de reis naar NY

we zijn om half 12 vertrokken met de auto naar Zaventem. Dit verliep goed en we waren na een uurtje al gearriveerd aan de luchthaven. Afscheid genomen van mijn papa en de lange weg kon beginnen.

Alles verliep goed. Toen we aan de boarding kwamen voor op het vliegtuig te gaan zagen we dat de mensen aan de balie van Britisch airways aan het sukkelen waren. Het was er wat chaotisch doordat er nog veel tickets gewisseld moesten worden. Hierdoor 40 minuten vertraging. Uiteindelijk goed vertrokken en geland in London.

Daar zagen we dat sommige mensen hun aansluitende vlucht hadden gemist. Moet toch wel een klote gevoel geven. Gelukkige hadden wij voldoende tijd om onze aansluitende vlucht te halen. Toch merkte we op dat ook wij niet veel tijd overhadden. Toen we aan de boarding kwamen, begonnen ze net met het boarden van de reizigers. Lotte had er voor gezorgd dat ik een heel goede plek had en dus veel beenruimte had:).

(btw we hadden geen water gekocht in London omdat we geen pound hadden en dus hadden we toen we in het vliegtuig zaten wel dorst. Zeker omdat de vlucht 30 minuten vertraging had en ondertussen kwamen ze niet rond met drinken.)

Ik had een beetje hoofdpijn (wss te weinig gedronken) en heb mij dan maar nurofen genomen.

De vlucht was heel aangenaam (mocht van mij nog een paar uur langer duren;)). We hadden allemaal een dekentje en koptelefoon omdat we een entertainmentsystem hadden. Een heel rustige vlucht en het eten was zeker niet slecht.

Bij de landing moesten we bij de douana een klein uurtje wachten. Foto laten nemen en vingerafdrukken, maar ze waren heel vriendelijk. Ondertussen was het 22 uur (belgische tijd: 4uur). We hebben een taxi genomen. Toch wel zalig gevoel om in een taxi te zitten en na een tijdje de skyline te kunnen bezichtigen van Manhattan (we hebben nog geen foto's getrokken, maar dit zullen we wel nog genoeg doen). De taxichauffeur was wel een raren. Hij was constant tegenzichzelf bezig, maar wel vriendelijk tegen ons. Toen we aan ons hostel kwamen zat het verkeer even vast. De persoon voor ons zei tegen de taxischauffeur dat we naar achter moesten rijden. Dit was niet naar de zin van de taxischauffeur en begon te roepen tegen die persoon. Toch wel even een onveilig gevoel, maar dit is typisch Amerikaans zeker. De taxischauffeur voelde zich schuldig dat hij ons niet op de plek kon afzetten, waar we moesten zijn.

Vonden we niet erg want het was toch maar niet meer 100 meter stappen.

Aangekomen om 23u15. Uitleg gekregen over Hostel en dan gaan slapen. Een vermoeiende dag.

dinsdag 28 juni 2011

Vandaag is het zover

Maanden geleden hebben mijn vriendin en ik besloten om een reis te maken naar Amerika. Een soort afstudeerreis voor Lotte omdat het haar laatste jaar was als student.

Maanden hebben wij uitgekeken naar de dag dat we zouden vertrekken en vandaag is het zover. We vertrekken naar Amerika:d. Onze vlucht vertrekt vanuit Zaventem om 15u25 naar London. Om 18 uur vertrekken we vanuit London naar New york. Daar komen we om 21 uur plaatselijke tijd aan. Om dan met een taxi naar ons hostel te gaan.

SPANNEND!!!!!!

maandag 23 mei 2011

planning

Ik heb de planning aangepast zodat hij up to date is. De activiteiten staan nu in juiste volgorde en met tijdstip erbij. Is een planning, dus wanneer we daar zijn, zal dit wss wel wijzigen.

Planning new york
Dag 1:
aankomst new york om 21 uur. We denken rond 24 uur in Hostel
Dag 2:
10u30: radio city music hall tour (duurt 1 uur en begint om 11uur) + binnenspringen bij NBC tour voor te reserveren.
13uur: madam Taussaud (hier ook al kijken of onze kaarten voor de musical al binnen zijn).
15u30uur: Harry potter musea
17uur: Time square
19uur: skyride
20u30: empire state building

Dag 3:
9u30: NBC tour
11uur: MOMA
14uur: vliegdekschip (intrepid)
16.30uur: grand central terminal(audio guide tot 18uur) + Chrysler building+ NY public library (tot 18 uur open)
19uur: Rockefeller center
22uur: top of the rock
(dag 2 en 3 kan wat door elkaar zijn want is allemaal wat in de zelfde buurt)

Dag 4:
8u30: statue of liberty
13u30: bike rental lower manhattan
16u30: lower manhattan verkennen (tussen vrijheidsbeeld en bike rental ook lower manhattan verkennen).
17u30: terug in hostel
20uur: musical spiderman
Dag 5:
10uur: guggenheim
13uur: whitney museam of American art
16uur: metropolitan museam of art
Erna bloomingsdale of central park verkennen
19u30 a 20u: terug in hostel
21u30: boottocht

Dag 6:
10uur: American museam of natural history
13uur : bike rental
17uur: bloomingsdale of central park verkennen

Activiteiten van dag 5 en 6 kunnen door elkaar zijn want is allemaal rond central park

Dag 7:
Stad verkennen en shoppen (little Italy, China town,…) en het is de 4de juli, dus  ’s avonds vuurwerk
Tribute WTC center bezoeken

Dag 8
11uur: bodies… the exhibition
14uur: Lincoln center tour (hiervoor al eens vroeger binnenspringen om te reserveren
Erna winkelen.

Dag 9: vertrekken naar washington DC (rond 11 uur a 12 uur)

WASHINGTON
Dag  9: toekomen rond 17 a 18 uur in hostel. Vertrekken naar stad om al eens een wandeling te maken.
Dag 10:
11uur: Washington monument
13uur tot 18uur: witte huis, thomas jefferson memorial, fanklin roosevelt memorial, lincoln memorial, vietnam veterans memorial.
18u tot 21 uur: Chinatown en stad verkennen

Dag 11:
10u40: capitol + library of congress + supreme court

12u30: air en space museum
15u: American history museum (mss)
16u30: natural history museum (mss)
‘s avonds stad verkennen (bijvoorbeeld nog national archives bezoeken)

Dag 12:
11uur: pentagon
12u30 arlington cemetry

16u30: stad verkennen (eventueel roosevelt Island)

Dag 13:
laatste dag in washington en dus op het gemak de stad nog verder verkennen.

Dag 14:
  de bus om 11 uur 's morgens nemen naar New York en naar dan naar de luchthaven. Vlucht om 22uur ’s avonds.

Dag 15: aankomst België.

voila

dinsdag 29 maart 2011

reis geboekt en begin van de voorbereidingen

Hallo,

Binnen 3 maand is het zover. Onze reis naar Amerika.

Onze reis is al een tijdje geboekt (van begin februari). Onze vliegtuigtickets zijn al geboekt en de hostels liggen al vast (zie onderaan het bericht voor info rond onze hostels). We moeten enkel nog een couchsurfplaats vinden om er 1 nacht te verblijven, maar dit is nog te vroeg om te zoeken.

We hebben al een new york pass besteld en gekregen. Dit zorgt ervoor dat we in New York zo goed als alles kunnen bezoeken en hierdoor moeten we er ter plekke niet betalen voor de bezienswaardigheden. Dit komt dus voordeliger uit en nog een groter voordeel is dat we voor sommige bezienswaardigheden niet moeten aanschuiven en hierdoor minder tijd verliezen en dus meer kunnen bezichtigen.

Ik ben momenteel bezig om een soort planning te maken en om te kijken wat we op voorhand moeten reserveren (de tours enzo). Dit zorgt ervoor dat ik echt al heel veel zin heb in onze reis naar Amerika. Ik heb ook al verschillende reisverhalen gelezen en dit heeft ervoor gezorgd dat ik ook een reisverhaal zal bijhouden (als ik dit volhou natuurlijk;)).

De reispas is al aangevraagd en voor sommige andere voorbereidingen ben ik volop mee bezig.

Onze hostels:

Tot het volgende bericht.