zondag 10 juli 2011

Laatste dag Washington DC

Onze laatste dag in Washington en in feite laatste dag van onze reis, want morgen is het een terugreis dag. Na het ontbijt (dat overheerlijk blijft) zijn we vertrokken naar het Pentagon. Op zich stelt dit gebouw niet zoveel voor en we zijn hier dan ook niet lang gebleven. Wel hebben wel het Pentagon 9/11 memorial gezien. Langs de kant waar het merorial staat, kan je zien dat de gevel van het pentagon heropgebouwd was (een iets ander kleur, dan het oude stuk van het Pentagon). Het was weer snikheet en zijn vrij vlug vertrokken naar Arlington Cemetry.
Bij aankomst meteen naar de infobalie gegaan, want dit cemetry is gigantisch groot. We hebben gekeken welke highlights we wouden bezoeken. We besloten om naar het Arlington huis te gaan, naar de begraafplaats van JFK en naar het graf van de onbekende soldaat.
Na een flinke wandeling (bergop en bergaf) kwamen we bij het graf van JFK. Ook Jacky Kennedy (de vrouw) en hun dochter (waar de naam niet bijstond, zeer vreemd) lagen er begraven. We besloten om verder te wandelen omhoog de heuvel op naar het Arlington house. Af en toe hielden we even halt om tot rust te komen en te genieten van het uitzicht.
Bij het huis aangekomen even een korte uitleg gekregen over dit huis. Blijkbaar staat het er al veel langer dan het kerkhof zelf. Al van voor de Civil war. Het huis had een mooi zicht over Washington DC.
Hierna verder gewandeld naar het graf van de onbekende soldaat. Ondertussen kwamen we 2 amfitheaters tegen die de moeite waren. Toen we toekwamen bij het graf waren we net op tijd voor de ceremonie van de wissel van de wacht (zie later naar het filmpje op facebook). Heel speciaal om te zien. De wachters moeten toch wel afzien bij dit mooie weer.
Dan beslist om terug te keren naar de stad, want we kregen honger en bij dit kerkhof was er niets om te eten. Tegen 15 uur waren we terug in het centrum om iets te eten. Erna onze laatste starbuck koffie en chocomelk gekocht en hiervan genoten in een parkje. We besloten om ons in het gras te zetten.
Hierna terug naar ons hostel vertrokken en tegen half 6 daar aangekomen. We besloten om rustig onze valies te maken en niet meer naar de stad te gaan, omdat we morgen een heel zware dag tegemoet gaan.
Tot in België iedereen!!!!!

Washington dag 3

Derde dag in Washington. Vandaag stond er een wandeling langs de voornaamste memorials  en het witte huis op het programma. Na ontbeten te hebben, namen we rond 10u30 de metro. Na een korte wandeling kwamen we aan bij het witte huis. Wat lijkt dit op TV toch altijd veel groter! Jammer genoeg geen glimps van Obama kunnen opvangen, maar toch indrukwekkend om dit in het echt te zien. Er waren ook vlak voor het witte huis betogingen tegen de bombardementen van de NAVO in Libië.
Na een korte rustpauze op een bankje in het Lafayette park voor het witte huis (het was namelijk terug erg warm) liepen we zo verder naar de andere kant van het witte huis: de “achtertuin” van Obama. Blijkt dat hij zelfs een eigen groententuintje heeft op zijn domein!. Daarna liepen we verder langs de groene ‘mall’ van Washington.
We kwamen onderweg nog het  museum of modern art tegen dat blijkbaar vandaag gratis was. Buiten hing er een affiche dat ze een exhibitie van Chris martin momenteel hadden. Wij dachten natuurlijk dat het over DE Chris martin van Coldplay ging, dus wij naar binnen. Na het eens na te vragen, bleek het een andere bekende moderne kunstenaar. Maar, zijn werken waren echt wel mooi dus zeker de moeite waard om even te zien.
Hierna liepen we verder over the ‘mall’ : de centrale groene strook die heel Washington doorkruist en waar je heel wat memorials onderweg tegenkomt. Zo kwamen we na een tijdje wandelen bij het Vietnam War memorial, en zo gingen we verder naar het Lincoln memorial. Echt wel impressionant standbeeld. Het heeft zelfs wat weg van een tempel. Jammer dat het mooie reflecting pool ervoor momenteel droog staat, omdat ze het aan het renovereren zijn.
 Na wat wandelen langs de rivier kwamen we ook voorbij het Korean War memorial en Roosevelt memorial, en bij een open plein waar ze blijkbaar cricket aan het spelen waren. Even op een bankje wat afgekoeld, en genoten van de cricket match. Hierna wandelden we verder naar het Jefferson Memorial. Bovenaan de trappen was er zelfs een net getrouwd koppel die hun huwelijksfoto’s hier lieten nemen. En inderdaad, vanop het memorial is er echt een supermooi uitzicht op andere het washington monument en het grote meer : het ‘tidal basin’.  Uiteindelijk hebben we helemaal rond dit centrale meer gelopen. Ondertussen waren we al een aantal uur aan het wandelen, en besloten we wat af te koelen in ons hostel om savonds nog eens terug te keren voor een ‘by night view’ van de memorials.
’s Avonds heerst er een heerlijke sfeer in deze stad. Al de monumenten zijn heel mooi verlicht en gezellig om te genieten van mooie sfeerbeelden.

vrijdag 8 juli 2011

washington dag 2

Onze 2de dag in Washington begon terug met een heerlijk ontbijt. Zo kunnen we met volle energie starten. Om 10u50 hadden we een tour gereserveerd voor het capitol. Dit was een interessante tour en een mooie gebouw.  De koepel is echt impressionant en zelf het statue of liberty zou hierin passen.
Hierna via een tunnel naar Library of Congress geweest en ook dit was een prachtig gebouw/interieur. Hier konden we o.a een bijbel geschreven op dierenhuid bezichtigen en een mooie antieke library hall zien. Omdat we gisteren geen internet hadden, konden we de punten niet checken van Lotte. In het Library of Congress hadden ze wifi en met mijn gsm heb ik dit dan voor haar gecheckt. Ze is geslaagd met onderscheiding. Wat ben ik toch fier op haar.
De volgende halte was de supreme court. Hier hebben we ook gegeten in de cafetaria. Langs buiten waren de zuilen zo wit, dat je bijna door de zon verblind werd. In het gebouw wouden we een court room zien, maar hier moest je op voorhand reserveren en dit hadden we niet gedaan (wisten we niet) en hierdoor hebben we dit niet bezocht. Toch mooie plekken van dit gebouw gezien.
Hierna door de warmte naar het air and space museum gewandeld, langs de reflecting pool voor het capitol. In het museum hebben we een kleine 2 uur rondgelopen. We hebben onder andere stukken van apollo 12 gezien, rond de maanlanding, het eerste vliegtuig van de wright brothers en als leuke afsluiter van onszelf een infrarood foto genomen. Een leuk (wel druk) museum. Blijkbaar een populair schooluitstap.
Hierna gewandeld naar chinatown en daar al tickets gekocht voor ons avondje cinema. Het wordt de film super 8. Dan even naar hostel om ons op te frissen. Ondertussen is het beginnen onweren en regenen. Gelukkig hadden we onze onverwoestbare regenjassen mee (op weerbericht hadden ze dit aangekondigd en we hadden daarom onze jassen mee). Dit deed eens deugd omdat dit verfrissend was, na dagen van hitte. De volgende dagen die gaan komen, gaan terug zeer warm worden.

Dag 1 washington

De eerste dag Washington DC. Wat een warmte. De warmste dag van onze reis. Dit was echt puffen. We kregen in ons hostel een heeeeeeeerlijk ontbijt geserveerd. Die mens maakt daar echt zijn werk van. We kregen eerst een kom met vers fruit en verse smoothie, rozijntoastjes, Turkey bacon (super lekker), fruitsap en koffie of thee. We zaten hier echt van te genieten. Wat een luxe.
We vertrokken rond 10 uur naar het Washington monument. We hadden hier kaartjes voor gereserveerd en dit om 11uur. We kwamen hier net op tijd aan en na een controle check gingen we met de lift omhoog. Hier genoten van het mooie zicht.
Na dit bezoek zijn we via de mall naar het American history museum geweest. We hebben daar de echte kermit gezien en originele banner flag van the united states gezien. Indrukwekkend. In het museum een 2tal uurtjes rondgelopen. Nadien hebben we we mall verder afgewandeld. Er was daar een festival bezig over volkoren van de hele wereld. Wel eens leuk om daar te wandelen, maar door de warmte toch besloten om vlug verder te gaan.
Zijn hierna naar de national archives geweest. Zeer leuk museum. Je kunt hier videofragmenten zien van heel bekende gebeurtenissen zoals de titanic, de moord op lincoln en JFK en zoveel meer. Je kon ook de declaration of independence zien, maar hier moest je heel lang voor aanschuiven en we hebben dan besloten om verder te gaa met onze tocht. In die tijd zijn er namelijk nog 200 replica’s gemaakt en 1 van die replica’s lag in een andere zaal en die hebben we gezien. Het is dan wel niet de echte, maar het bespaart ons wel veel tijd.
Hierna wat gewinkeld en we konden het niet laten (omdat het super goedkoop was) en hebben iets gekocht. Lotte een kleedje en een short en ik een jeansbroek.
Hierna terug naar ons hostel (tegen 20 uur) en we hebben daar wat tv gekeken (despicable me). Internet werkte niet en konden dus geen foto’s of blog uploaden.

woensdag 6 juli 2011

reis naar Washington DC

Vandaag om kwart na 7 opgestaan. Ons gedoucht en gegeten. Hierna onze valies gemaakt en onze hostel verlaten om de metro te nemen naar het busstation richting Washington DC. Nog een klein woordje over ons Hostel La sienna. Een zeer goed hostel waar we ons meteen thuis voelde. De eigenaar was zeer vriendelijk en heeft al onze valiezen naar beneden gedragen. Echt een aanrader om daar te logeren (niet duur en goed bereikbaar).
Nog een tip voor wouter;). New York pass is een aanrader. Je kunt alles doen wat je wilt en wanneer je wilt en je moet je geen zorgen maken rond de prijzen. We hebben voor beiden 340 dollar  betaald voor deze pas en indien we die pas niet zouden gehad hebben, zouden we meer dan 800 dollar uitgegeven hebben aan deze uitstappen. (maar zoals je op onze blog kunt lezen hebben we wel drukke dagen gehad, maar Lotte en ik doen dit graag).
Het was terug heel erg warm en gelukkige had de bus airco. Een grappige anekdote tijdens onze rit. Even leek het er naar uit te zien dat we vertraging zouden hebben. de snelweg was namelijk afgesloten doordat er ene andere zot (veteraan volgens cnn) met een bijl en een shotgun gezien was op de high way. Lotte en ik dachten eerst dat het een grapje was van de buschauffer, maar alle Amerikanen in de bus achtten dit echt mogelijk en begonnen op hun laptop berichten te zoeken via nieuwssites (CNN,…). Bleek dat het dus echt waar was. Dit kom je dus enkel maar tegen in Amerika.  Na 4uur een half rijden kwamen we aan in Washington. In de warmte gingen we naar de metro richting ons hostel. Bij de metro-automaat voor kaartjes was het even zoeken hoe dit allemaal in elkaar zat. Uiteindelijk kaartjes kunnen kopen. In ons hostel/ guesthouse werden we heel goed ontvangen. Wat een vriendelijke meneer. Het is hier echt een huis, met een paar logeerkamers voor travellers.
Na ons geïnstalleerd te hebben nog even naar het centrum gegaan om iets te eten en de sfeer al eens op te snuiven. Al wat gewandeld tot aan het capitol en genoten van de zonsondergang. Meteen een groot verschil merkbaar met NY. Veel meer rust en minder auto’s en een veel wijdser gevoel. Zalig om dit ook mee te maken, na het drukke/aangename NY

dag 7

Onze wekker stond om half 8. Voor onze laatste dag New York wouden we nog eens alles uit de kast halen. Op het programma stond er fietstocht in central park, the bodies (Korperwelter), winkelen en Time square.
We stonden om kwarty voor 10 aan de fietsenverhuur voor onze fietsen op te halen. Het was even zoeken waar we hiervoor moesten zijn. We hadden geluk want de laatste paar fietsen waren voor ons. De andere moesten wachten  tot half 12.
Wat een heerlijk tochtje was dit. Rustig gefietst in central park en af en toe een rustmomentje ingelast op mooie plekjes. In central park is het aangenaam fietsen want er mogen geen auto’s  rijden. De weg is heuvelachtig wat het ook leuk maakt om te fietsen. Central park heeft zoveel mooie plekjes, elke keer kom je weer iets wonderbaarlijk tegen. Zo heb je het mooie Belvedere castle, een klein kasteeltje in een shakespeare achtig landschap.
Na deze heel ontspannende fietstocht hebben we iets gehaald om te eten en hebben dit in central park opgegeten.
Hierna naar de tentoonstelling ‘the bodies’ geweest. Heel interessant en tegelijkertijd wel vreemd om echte menselijke lichamen daar te zien staan. Je kijkt infeite naar jezelf en er was een deeltje over foetussen en je zag foetussen tot en met 24 weken in een glazen bokaal zitten. We vroegen ons af waar ze deze gehaald hadden. Op voorhand waarschuwen deden ze wel om dit deel van de tentoonstelling over te slaan indien je dit wou. Begrijpelijk want dit was toch wel choquerend.
Hierna even terug naar hostel om ons op te frissen want het bleef echt warm. Boven de 30 graden en in een stad voelt dit nog warmer aan. Hierna zijn we gaan winkelen en Lotte heeft een jeansbroek gekocht. Tenslotte naar Time square gegaan om daar een laatste keer te genieten van de New York vibe. Wat een stad!!!!. We gaan dit echt wel missen, maar kijken ook echt wel uit om naar Washington te gaan. Dit zal een andere sfeer hebben, maar eveneens een Amerikaans gevoel teweeg brengen.

dinsdag 5 juli 2011

dag 6

Opgestaan om half 9. Vandaag was het een dag dat zich volledig buiten heeft afgespeeld. We vertrokken naar lincoln center om dit eens te bezichtigen. Daar aangekomen hebben we even rustig in een klein, maar gezellig parkje gezeten. Hier een klein halfuurtje genoten van de rust. Hierna zijn we vertrokken met de metro richting WTC site.
Daar aangekomen zie je hoe ver ze al gevorderd zijn met de werken van de nieuwe gebouwen. Wat een grote plek die plots weggeveegd was na het drama van 11 september. Toch een speciaal gevoel. Ook een mooi kunstwerk van Jeff Koons tegengekomen ter ere van de slachtoffers. We zijn dan even verdwaald geraakt (de eerste keer).
Hierdoor wel bij plekjes geweest, waar je anders niet komt. Dus wel eens leuk om te verdwalen. Maar wat een warmte. Pfff, we zoeken gewoon de schaduwplekjes op. We hebben even wall street afgelopen en hierna te voet vertrokken naar Chinatown, Little Italy en SOHO.
Een zeer leuke wandeling en een fijne sfeer bij de verschillende plaatsen. Het was er ook heel druk. Het is wel grappig om te zien hoe deze buurten afgezonderd zijn van elkaar. Opeens staan er dranghekkens met de kleuren van Italië en dit was dan de afscheiding tussen Chinatown en Little Italy.
Hierna nog even gewinkeld en dan terug richting hostel. Ons even opgefrist en dan vertrokken voor het vuurwerkspektakel van Macy’s aan de Hudson River. Wat een gezellig sfeer dat er daar hing. Iedereen had eten en dekentjes mee. Samen genoten van de zonsondergang op de highway van New York. Hier mocht namelijk heel het volk staan en dit was afgesloten voor het autoverkeer. Ook massa’s veel politie en andere hulpdiensten gezien. Grootschalige beveiliging zoals we in Amerika gewoon zijn.
En dan het vuurwerk. Nog nooit zo een mooi spektakel gezien. Er was zelf vuurwerk in de vorm van Smileyfaces :d. Nadat het gedaan was, gingen alle Amerikanen zo snel mogelijk van de highway omdat ze wisten dat het drummen ging worden. Dus wij maar mee met de flow. Ook omdat we verhalen hadden gehoord dat het uren kan duren vooraleer je terug in je hostel bent.
Wat een mooie afsluiter van de dag. Morgen is het ons allerlaatste dag in New York. Wat gaan we het missen.